piątek, 6 września 2013

Chałka na zakwasie

     Moja dzisiejsza propozycja to przepyszna chałka na zakwasie. Ja mój zakwas dostałam, ale bez problemu każdy może sam taki zakwas wyhodować. Przepis jak to zrobić znajdziecie na przykład TUTAJ. 
 
 
Składniki:
  • 2 płaskie łyżki zakwasu,
  • 0,5 kg mąki pszennej,
  • 1 jajko,
  • 2 żółtka,
  • 1 szklanka mleka,
  • 3 łyżki cukru,
  • 50 g masła,
  • szczypta soli,
  • 2 łyżeczki maku.
  •  
Wykonanie: Podgrzać niewielką ilość mleka i rozpuścić w nim zakwas. Trzy żółtka utrzeć z cukrem, a białko odłożyć na później. Następnie roztopić i wystudzić masło. Do miski wsypać mąkę, sól, dodać zakwas, mleko, jajka oraz masło, wyrobić ciasto i odstawić na 5 godzin. Po upływie tego czasu podzielić ciasto na 6 części, z każdej części na stolnicy posypanej mąką uformować wałek. Z wałków spleść dwa warkocze i odstawić do wyrośnięcia na około 14 godzin. Gdy ciasto już wyrośnie, posmarować wierzch chałek białkiem i posypać makiem. Piec w temperaturze 175 stopni około 25 minut. 

2 komentarze:

  1. Mam zamiar wypróbować. Do tej pory byłem przekonany, że bułkę bez salicylanów da się zrobić wyłącznie na sodzie lub proszku do pieczenia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest przepis na chałkę z jakieś gazety i tylko drożdże zostały zamienione na zakwas. Oczywiście ciasto o wiele dłużej rośnie, ale udało się. :)

      Usuń