wtorek, 3 lipca 2012

Dieta aspirynowa

      Na początek trochę teorii (absolutne minimum). Dieta aspiryniowa lub inaczej niskosalicylanowa polega na wyeliminowaniu salicylanów ze spożywanych pokarmów. Zabronione jest także stosowanie aspiryny i innych niesteroidowych leków przeciwzapalnych. Wpisując interesujące nas frazy dotyczące uczulenia na salicylany w wyszukiwarce Google prędzej czy później trafimy na stronę Wikipedii, którą śmiało można nazwać niezbędnikiem alergika-salicylanika (to taki mój nowy twór językowy).

     Pokarmy spożywcze zostały wpisane do tabelki i uszeregowane według zawartości salicylanów. Produkty o śladowej, bardzo niskiej oraz niskiej zawartości salicylanów można spożywać codziennie, produkty ze średnią zawartością salicylanów tylko od czasu do czasu, a produkty o wysokiej, bardzo wysokiej i ekstremalnie wysokiej zawartości salicylanów trzeba niestety na stałe wyeliminować z diety. Pod tabelką mamy podane grupy leków zakazanych oraz dozwolonych dla osób z nadwrażliwością na aspirynę. Tabelka jest niezastąpiona przy komponowaniu posiłków i bardzo wiarygodna. Wydrukowałam ją i mam zawsze pod ręką. 


     I jeszcze jedna ważna uwaga. Warzywa często są sztucznie nawożone i opryskiwane, co znacznie zwiększa zawartą w nich ilość salicylanów. Trzeba je kupować ze sprawdzonych źródeł lub hodować samemu. Tyle teorii, w następnych postach pora na praktykę.

21 komentarzy:

  1. Witam! Chciałam zapytać autorkę bloga i czytelników jak radzicie sobie z tą dietą? W warunkach domowych nie sprawia to większego problemu, ale co z np. wakacjami? Zawsze na wyjeździe jadło się w hotelowej restauracji/ lokalnej pizzerii itd. Jak wozić ze sobą dania zrobione w domu?
    Następnym problemem są u mnie częste przyjęcia w pracy. Gdy nic nie jem wszyscy patrzą na mnie jak na dziwaka...
    Chodzi mi o to jak radzicie sobie z tą dieta od takiej strony psychiczno- społecznej hihi( jeśli tak to mozna nazwać)? Dla mnie to ciężkie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja podczas wyjazdów biorę metypred, czyli steryd i dzięki temu jakoś mogę przetrwać na stołówkowym jedzeniu przez kilka dni. W kawiarni zamawiam koktajl bananowy wymieniając, że może w nim się znajdować jedynie banan, jogurt naturalny lub mleko i cukier. Na wszelkiego rodzaju bankietach zostają mi banany, kawa sypana lub z ekspresu i dziwne spojrzenia ludzi. Już nawet nie chce mi się tłumaczyć, że wcale się nie odchudzam tylko jestem na wszystko uczulona...

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam właśnie się dowiedziałam że mam astmę aspirynową . Dziękuje za twoja stronę już znalazłam na niej ciekawe informacje teraz muszę to wszystko powoli ogarnąć. Pozdrawiam Marta

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam:) w jaki sposob mozna dojsc do tego, ze jest sie uczulonym na salicylany? Od 2008 roku walcze z ogolnym swiadem skory, ratuje sie lekami na alergie (np telfast 180). Alergolog polecila mi diete aspirynowa, ale zastanawiam sie czy sa jakies testy wykazujace taka nietolerancje? Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepszy sposób to obserwacja. Jeżeli po przejściu na dietę aspirynową objawy alergii zaczną ustępować, to najprawdopodobniej są to salicylany. Testów na to raczej nie ma, ewentualnie można sprawdzić tolerancję aspiryny.

      Usuń
    2. Są na to testy. Właśnie pare dni temu byłam na takich i dowiedziałam się o uczuleniu na salicylany. Byłam w Poznaniu http://www.monadith.com.pl/ Z tego co wiem to urządzenia te można też spotkać w gabinetach w innych miastach, także i testy można wykonać. Nie jest to klasyczna medycyna, korzystałam pare razy i zawsze był rezultat.
      Pozdrawiam Asia

      Usuń
    3. Witam. Tez dotknęła mnie ostra pokrzywka. Stosuje od 2 dni Telfexo 180mg i wapno ale pani w aptece dala mi wlasnie wapno z kwaskiem cytrynowym(duo alergo). Obawy sie pogorszyły, doszedł obrzęk twarzy dłoni i stóp. 6 tabletek wapna na dobę. Lekarz nie poinformował jakie wapno! Ze tez człowiek musi sam byc dla siebie testerem��

      Usuń
    4. Witam. Tez dotknęła mnie ostra pokrzywka. Stosuje od 2 dni Telfexo 180mg i wapno ale pani w aptece dala mi wlasnie wapno z kwaskiem cytrynowym(duo alergo). Obawy sie pogorszyły, doszedł obrzęk twarzy dłoni i stóp. 6 tabletek wapna na dobę. Lekarz nie poinformował jakie wapno! Ze tez człowiek musi sam byc dla siebie testerem��

      Usuń
  5. Mam pokrzywkę cholinergiczną. Cały czas swędzi i wysypuje jak jest cieplej lub podczas stresu. Czy to mogą być salicylany? Od 4 dni jestem na diecie aspirynowej ale na razie bez zmian, jak długo trzeba być na tej diecie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli winowajcą są salicylany to po około dwóch tygodniach powinny być widoczne pierwsze oznaki poprawy.

      Usuń
    2. Mam pytanie - jestem podejrzana o alergię na salicylany ( puchnę po korniszonach, mandarynkach, occie wielu warzywach itp) mam często obrzęki twarzy , pokrzywki na całym ciele i moja Pani alergolog prosiła mnie o wykonane szeregu badań (tarczyca,pasożyty, USG jamy brzusznej, RTG zatok, badanie krwi itp ) i pobyt na oddziale w klinice alergologicznej w celu wykonania badań - czy to jest alergia na salicylany czy nie ? Czy ktoś z odwiedzających ten bardzo mądry i pomocny dla alergików blog może mi powiedzieć na czym polegają takie badania i czy ktoś sam je przechodził ?

      Usuń
  6. Witam!
    Od około trzech lat walczę z pokrzywką ostrą u mojego 5 letniego syna. W ostatnim czasie ustaliłam m.in uczulenie na salicylany gdyż wysypuje go zawsze po ibuprofenie, nurofenie. Właśnie znowu wróciliśmy ze szpitala. Zapisuję prawie wszystko co podaję w trakcie infekcji gdyż wówczas czasami są pokrzywki a czasami ich nie ma, czasami z obrzękiem więc trafiamy do szpitala. Nie zapisywałam pokarmów bo jakoś wcześniej w to nie wierzyłam aby miało to jakiś związek. Uczulony również jest na gentamycynę, penicylinę ale pokrzywka pojawia się również przy podwyższonej temperaturze ciała. Dopiero dzisiaj wyczytałam o diecie aspirynowej i na pewno jej spróbuję bo mam dosyć sterydów u mojego dziecka. Chwytam się wszystkiego może coś pomoże, za wszelkie wpisy będę wdzięczna zwłaszcza za własne doświadczenia w tej kwestii. A może ktoś zna naprawdę dobrego alergologa w Bydgoszczy. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja się leczę w Bydgoszczy u pani doktor Bożeny Ludwikowskiej. Jest bardzo dobrym laryngologiem-alergologiem i bardzo panią doktor polecam.

      Usuń
  7. Witam Salicylanko, chciałam Cię zapytać o kwasek cytrynowy. Nie mogę znaleźć niczego w internecie a u Ciebie na blogu często produkty są wykluczane z diety właśnie przez obecność w nich kwasku cytrynowego. Czy on jest źródłem dużej ilości salicylanow? Chodzi mi głównie o zawartość kwasku cytrynowego w wapnie. Jestem w ciąży - 1 miesiąc, strasznie mnie od kilku dni wysypuje, do tego stopnia, że nie mogę spać w nocy. Ginekolog pozwolił brać wapno żeby trochę sobie ulżyć, niestety w aptekach dostałam to: Calcium + kwercetyna skład: regulatory kwasowości: kwas cytrynowy, wodoroweglan sodu, węglan wapnia, substancja wypelniajaca: sorbitol, skrobia kukurydziana, kwercetyna, substancja przeciwzbrylajaca: poliwinylopirolidon, substancje slodzace: acesulfam K, aspartam. Inne wapno (prosiłam o wapno w najprostszej postaci) dostałam takie: substancje pomocnicze:kwas cytrynowy, wodoroweglan sodu (regulatory kwasowości), glikol polietylenowy 6000 (nośnik), węglan sodu (regulator kwasowosci), acesulfam K (substancja slodzaca). No i składnik podstawowy mleczan wapnia, 177 mg w 1 tabletce. Oba rodzaje tego wapna są do rozpuszczania. Czy mogłabyś napisać swoją opinię na ten temat? Ja już wychodzę z siebie, żadnych przeciwhistaminowych mi nie wolno. Trzymam dietę od 3 dni, ale nie ma żadnej poprawy :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie kwasek cytrynowy uczula, ale znalazłam w aptece wapno w tabletkach o nazwie Calcium Gluconicum. W składzie ma tylko glukonian wapnia oraz karboksymetyloskrobię sodową, talk i stearynian magnezu.

      Usuń
  8. Witam, chciałabym się dołączyć do podziękowań za istnienie tego bloga. O alergii na aspirynę wiedziałam już od jakiegoś czasu ale niewiele się w związku z tym działo aż do zeszłego roku gdy zaczęłam dostawać obrzęku twarzy i nie mogłam tego z niczym skojarzyć. Od września do kwietnia miałam spokój z opuchnięciami ale w maju znów się zaczęło. Najwięcej strachu się najadłam po zażyciu espumisanu bo bałam się że dostanę wstrząsu anafilaktycznego. Jeszcze nie byłam u alergologa ale mam umówioną wizytę. Na tym blogu znalazłam mnóstwo odpowiedzi na nawiedzajace mnie pytania i przejrzałam trochę na oczy. Dołączam do grona czytelników i jeszcze raz dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam, chciałabym się dołączyć do podziękowań za istnienie tego bloga. O alergii na aspirynę wiedziałam już od jakiegoś czasu ale niewiele się w związku z tym działo aż do zeszłego roku gdy zaczęłam dostawać obrzęku twarzy i nie mogłam tego z niczym skojarzyć. Od września do kwietnia miałam spokój z opuchnięciami ale w maju znów się zaczęło. Najwięcej strachu się najadłam po zażyciu espumisanu bo bałam się że dostanę wstrząsu anafilaktycznego. Jeszcze nie byłam u alergologa ale mam umówioną wizytę. Na tym blogu znalazłam mnóstwo odpowiedzi na nawiedzajace mnie pytania i przejrzałam trochę na oczy. Dołączam do grona czytelników i jeszcze raz dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  10. A co sądzisz na temat alergii? Moim zdaniem warto rozeznać się w tym temacie. Każdy kto ma katar w dziwnych porach albo nieuzasadnienie kicha, powinien się zainteresować. Fajne informacje znajdziesz między innymi tu - na alergiczne.info jest masa fajnych rzeczy, warto zobaczyć!

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam.
    Czy ten blog dalej działa ?
    Jestem na świeżo w temacie i szukam jakiś mądrych rozwiązań.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam, dostałam zalecenie od lekarza aby przejść na dietę aspirynowa gdyż podejrzewa alergię na salicylany. Mam pytanie jak ta dieta ma się do wagi? Boję się że po takich produktach przytyje...czy ma ktoś jakieś doświadczenie w tym zakresie? Help...

    OdpowiedzUsuń
  13. Naprawdę śietnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń